Direktlänk till inlägg 1 september 2013

Var det här allt?

Av Johanna - 1 september 2013 13:30

Wooosh och över vecka i Sydney är redan förbi, hur gick det här till? För bara ett par dagar sen fanns det en viss frustration i luften hos mig, Valentina, Sara och Lina: Är det här allt vi kommer få göra på praktiken, vara extralärare till stökiga ungar, i en ganska dyster förort till Sydney? 


De första dagarna på praktiken gick långsamt och jag hittade inte riktigt min plats. Allt jag kunde göra var att agera lärarassistent under lektionerna och försöka suga ut så mycket information jag kunde från mina kollegor. Det var längesen jag gick och la mig med känslan av att inte vilja gå till jobbet dagen efter, men den känslan infann sig under en del kvällar förra veckan. Efter alla nya intryck under dagarna fanns det inte mycket energi kvar på kvällarna men jag och Valentina fortsatte att prova ett par olika gym och körde slut på den sista energi vi hade kvar. Vi testade bl.a crossfit på Sydney Survivors vilket var toppen!


Dagarna gick, jag började så smått lära känna killarna och började inse att praktiken kan bli ganska bra ändå. I torsdags åkte två personal, jag och killarna ut och fiskade och i fredags tog vi tvåtimmars mountainbiketur i bushen vilket gjorde hela situationen mycket ljusare. Nästa vecka väntar ett fyra dagar långt camp i ett naturreservat i närheten så jag hoppas att jag kan fortsätta lära känna både personal och killarna bättre då. På agendan står bl.a gudiad aboriginal tour, mountainbike, vandring, BBQ och en hel del annat. Imorgon kommer dessutom min avdelnings psykolog tillbaka från sin semester vilket jag hoppas öppnar en del dörrar i mitt sökande efter rollen som socionom snarare än lärare. Allt som allt har det varit en ganska tuff vecka med en hel del frågetecken gällande praktiken. Därför bestämde jag, Sara, Lina och Valentina oss för att vi var tvunga att göra helgen till något roligt...


Och roligt blev det! Vi bestämde oss för att prova på det lokala nattlivet och tog tåget till den närmaste kustförorten Cronulla (som en kollega till mig hade rekomenderat om man inte vill åka hela vägen in till Sydney). Vi hamnade visserligen på en klubb där genomsnittsåldern var lite lägre än vad man hade kunnat önska, men vad gör väl det. Alla vi träffade på var supertrevliga och vi kunde passa på att dansa av oss veckans bekymmer. I affären hittade vi förövrigt "traditionell svensk cider" som ingen av oss någonsin tidigare har sett hemma i Sverige:


 


I lördags åkte vi in till Sydney och kunde suga i oss av den fantastiska atsmosfär som finns i denna stad. Solen sken, det var 25 grader varmt och jag fick njuta av en riktig kopp kaffe (till skillnad från pulverkaffet som jag vanligtvis tvingas dricka!):


 

 


Couchsurfing är en fantastisk hemsida om man vill träffa nya människor och göra roliga aktiviteter. Vamsi, en kille som bor här i Sydney, la ut en förfrågan om någon ville följa med ut på en bushwalk i av nationalparkerna norr om Sydney. Självklart tänkte jag! Alla som ville följa med samlades på tåget på väg till Cowan, en efter en droppade en samling på totalt elva personer med nästan lika många olika nationaliteter in på tåget. Väl framme i Cowan gav vi oss in på en ganska hård vandring på ca 13 km med slutdestination Hawkesbury River Station. Dagens upplevelse var precis det jag var ute efter när jag bestämde mig för att spendera fyra månader i Sydney, ett härligt gäng nya människor och en fantastisk natur. Känslan av att vara fast i en dyster förort med en tveksam praktikplats och frustrationen som följde därpå är som bortflugen.

 

       

 

Det var varmt och vi blev svettiga, i slutet av vanringen passade vi på att bada lite:

 

Här är hela gänget i samlad trupp:  

 

Framme! Precis lagom till solnedgången :)

   

Nya människor skapar nya möjligheter. Allt jag behövde säga var "jag älskar att dansa salsa och klättra" och vips hade planer på det redan börjat smidas. Nästa helg är aktiviteter som Couchsurfing monthly drinks och en ny buschwalk redan inplanderade tack vare de härliga människor jag mött idag. 

 

Nu ska jag bädda ner mig och sova för natten.

 

Ha det bra!

Puss och kram

 
 
Ingen bild

Karin Gustafsson

1 september 2013 20:11

Så skönt att det känns bättre! Låter som om helgen varit riktigt bra. Hoppas ni får en skön vecka i bushen, se upp för alla ormar och giftiga insekter! många kramar

 
Ingen bild

Amanda

4 september 2013 18:33

härligt Johanna!! Jag känner faktiskt precis igen mig, 28 grader, sol o en glass med fantastisk utsikt! =) Även med couchsurfing, jag sa ju att det är en cool grej, och att det är så lätt att lära känna nya! kul!!! monthly meetings är här också! =) Kul!! Man måste ha lite tålamod, och inte tänka att om det inte är bra en sekund av arbetet eller tillvaron, så betyder det inte att det kommer vara lika illa hela tiden. Det jobbar jag på att lära mig också nämligen! Tenderar att tänka, oh, vilken fantastisk dag jag hade på jobbet, o så tror man att varje dag i ens framtid kommer se ut så och tyvärr likadant om dagen inte var fantastisk.... hoppas du förstår vad jag menar. det går upp och ner olika moment, och inget är för evigt så... förstår du? =) kram kram o lycka till i fortsättningen!! var stark och så positiv som möjligt!

Johanna

5 september 2013 11:44

Hej! Härligt! Ja det är superbra, har fortfarande kvar vänner på NZ som bodde hos oss när vi hostade via CS på Irland 2006!

Roligt att du skriver så för precis den diskussionen hade jag och Sara för fem minuter sen och kom fram till ungefär samma sak som du, så jag förstår precis :) Men överlag så är det väldigt bra här! Hur har du det? Kram kram på dig med

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 28 oktober 2013 13:00

Nu var det längesen jag var inne här och skrev och jag fick gå tillbaka till mitt förra inlägg för att komma ihåg vart jag slutade. Veckan innan mamma kom och hälsade vi på var jag, tillsammans med min organisations och en annan skolas personal, på p...

Av Johanna - 7 oktober 2013 14:39

Nu är jag hemma i Engadine igen efter över två veckor på resande fot. Äventyret började med att jag och Valentina satte av mot Carins kl 03.15 en lördag för ca två veckor sen. Tre timmars flygresa senare var vi på plats i en betydligt varmare del av ...

Av Johanna - 20 september 2013 14:43

Inledningsvis vill jag säga att om någon någonsin föreslår till er att det är en jättebra idé att waxa bikinilinjen och benen innan en solsemester, lyssna inte! Mina kära kollegor tyckte att det var ett måste men jag, som ändå anser att jag har en ga...

Av Johanna - 7 september 2013 13:38

Ni som känner mig väl vet att jag hade lite av ett mentalt breakdown ett tag innan jag åkte hit. För er som inte vet så kan jag berätta att det bottnade i att jag hade en skräck (kanske lite resfeber?) för att jag skulle komma till en punkt där jag s...

Av Johanna - 26 augusti 2013 08:56

Arbete med tonårskillar med varierande sociala problem (typ hemlöshet, drogmissbruk och våldsamma hemmiljöer) är en tuff men fantastisk rolig utmaning. Den första dagen är avklarad och jag har insett att det gäller att ha lite skinn på näsan om jag s...

Presentation


Johanna heter jag och den närmsta tiden kommer jag att göra socionompraktik i Engadine (utanför Sydney). Den här bloggen är till för er där hemma som vill följa med på delar av min resa.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards