Direktlänk till inlägg 20 augusti 2013

Från ett pampigt Dubai till ett avslappnat Singapore

Av Johanna - 20 augusti 2013 18:48

Hej hopp värmechock!


Tydligen är det extremt varmt i Dubai för när vi klev ur planet vid midnatt stod mätaren på 40 grader! Och det blev inte svalare under våra dagar där, snarare tvärtom... men vilken tur då att man knappt behöver vistas utomhus för att turista i Dubai eftersom de i stort sätt har byggt ihop metron med de flesta coola attraktioner som finns att se!


Till er där hemma vill jag säga: Kul att ni tittar in här och jag saknar er redan! Tiden går galet fort här och tre dagar i Dubai försvann som en blinkning. Mitt kära resesällskap, Valentina, och jag visade oss vara intresserade av ungefär samma saker, d.v.s vi vill se allt och det bäst med en spontan "det löser sig" mentalitet. Den inställningen resulterade förstås också i att vi fick extremt bråttom till flygplatsen när vi skulle vidare till Singapore eftersom vi "bara var tvungna" att bada i hotellets takpool en sista gång, två och en halv timmar innan flyget skulle lyfta. Tveksamt om det var en bra idé, men ändå... det löste ju sig så nu sitter jag trots allt här i min bunk bed på vårt hostel i Singapores mindre kända kvarter och skriver.


Dubai är helt galet, allt är överdrivet och storskaligt! Bland de givna besöken fanns bl.a världens största galleria "Dubai Mall" och byggnaden "Burj Khalifa", som med sina 828 m och nästan 200 våningar är världens högsta:

 

 

 

Självklart var "Mall of Emirates", gallerian som står för den lite smått galna idén att bygga en skidanläggning inomhus, ett måste. Men lite besviken måste jag säga att jag är, för när vi efter en dags intensivt flängande väl om hit så var jag så trött att bara tanken på att starta projekt "stå-i-evighetslång-kö-och-prova-ut-all-utrustning-för-att-så-småningom-kanske(om jag inte krockar med resten av Dubais turister)-ta-sig-ner-för-backen" kändes oövervinnerligt. Jag fick nöja mig med att titta på:

 

 

 

Burj Al Arab i Dubai sägs vara världens lyxigaste hotell och det enda med sju stjärnor (enligt vissa källor iaf) så det ville vi förstås se. De minsta sviterna ska tydligen vara 169 kvadratmeter stora och den största 780 men vi fick bara se utsidan. Eftersom vi har tagit över 1000 bilder med kameran och inte orkar gå igenom dem just nu lägger jag bara upp lite bilder som är tagna med mobilen. Bilderna på Burj Al Arab ligger på kameran så de kommer senare!

 

På vägen från "Atlantis", ett badpalats som ligger på en av Dubais konstgjorda öar träffade vi på Hussein. Hussein är taxichauffören som senare kom att bli vår guide och vän när han tog med oss på en heldag i Abu Dhabi. Han delade givmilt med sig av sin livshistoria och vi fick en rejäl dos religion och kultur. Själv kom han från Afghanistan och hade åkt till Dubai för att kunna försörja sin familj som lever i Afghanistan och Pakistan. Kort och gott en fin man med ett gott hjärta! Han visade oss bl.a den största moskén i världen. För att komma in där fick Valentina och jag så snällt ta på oss en lite mer täckande klädsel:

 

   

 

För er som tagit er så här långt och fortfarande orkar läsa vidare så kommer en kort rapport från Singapore. Vi kom hit igår eftermiddag och det första vi gjorde var att försöka hitta ett lämpligt (läs billigt!) boende vilket resulterade i att jag sitter här och skriver just nu:

 

 

 

Kan ju också passa på att säga att det definitivt var ett nedbyte jämfört med hotellet i Dubai:

 

 

 

Igår kväll mötte vi upp Valentinas pojkvän som pluggar här och en kompis till honom. Vi åkte raka vägen till Marina Bay och hotellet med den kända poolen på taket som vi ville åka upp och spana in. STOP fick vi i dörren för vi uppfyllde tydligen inte klädkoden "smart and casual" vilket var deras villkor för att vi skulle få tillträde till baren på toppen (det och $20). Men vad är väl en bal på slottet, vi försöker imorgon igen och tills dess ska det rotas i ryggsäcken efter outfitten som förhoppningsvis kan klassas som både smart och casual. Istället tog vi en titt runtomkring oss och såg det här:

 

 

 

Det fanns ju faktiskt ingen som kunde stoppa oss från att se hotellet från utsidan så här kommer en bild på det med. Längst uppe på toppen finns den berömda poolen:

 

 

 

Efter fem dagars intensivt turistande passade vi på att vila upp oss lite idag med mojito och powernaps på stranden på ön Sentosa:

 

   

 

Imorgon vet vi inte riktigt vad vi ska hitta på, men det löser sig nog. Kl 02.10 går planet till Sydney!

 

Det här var allt för denna gång för nu är kl 00.50 här och jag ska passa på att ta igen lite förlorad sömn!

 

Ha det bra och sov så gott!

Många kramar

 
 
Ingen bild

Karin Gustafsson

20 augusti 2013 19:34

Ni verkar ha det riktigt bra, varmt och skönt! Och hunnit med mycket på några dagar, ska bli kul att se fler bilder. Många kramar

Johanna

21 augusti 2013 06:05

Nu är det precis lagom, här är det runt 32 grader men i Dubai var det bara för varmt! Fler bilder kommer :) Kram

 
Ingen bild

henrik

20 augusti 2013 21:01

Är det du i burka? Jag måste säga att det ser fan riktigt bra ut, häftigt mystisk med solbrillor :)

Johanna

21 augusti 2013 06:03

Visst är det jag på bilden! Haha solbrillorna är grädden på moset till denna fantastiska outfit ;)

 
Ingen bild

Amanda

21 augusti 2013 14:36

hej hej! Kul att läsa! Låter ju galet, galet galet. Dubai... shit alltså! o så fick du testa hellång klädsel också, ser du att du inte behövde vara så orolig med packningen... =) Det löser sig på plats... Det man inte har med sig, får man låna! =) lycka till i Sydney!

Johanna

23 augusti 2013 13:29

haha precis! heltäckande klädsel var inget jag tänkte på att packa ner ;) Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 28 oktober 2013 13:00

Nu var det längesen jag var inne här och skrev och jag fick gå tillbaka till mitt förra inlägg för att komma ihåg vart jag slutade. Veckan innan mamma kom och hälsade vi på var jag, tillsammans med min organisations och en annan skolas personal, på p...

Av Johanna - 7 oktober 2013 14:39

Nu är jag hemma i Engadine igen efter över två veckor på resande fot. Äventyret började med att jag och Valentina satte av mot Carins kl 03.15 en lördag för ca två veckor sen. Tre timmars flygresa senare var vi på plats i en betydligt varmare del av ...

Av Johanna - 20 september 2013 14:43

Inledningsvis vill jag säga att om någon någonsin föreslår till er att det är en jättebra idé att waxa bikinilinjen och benen innan en solsemester, lyssna inte! Mina kära kollegor tyckte att det var ett måste men jag, som ändå anser att jag har en ga...

Av Johanna - 7 september 2013 13:38

Ni som känner mig väl vet att jag hade lite av ett mentalt breakdown ett tag innan jag åkte hit. För er som inte vet så kan jag berätta att det bottnade i att jag hade en skräck (kanske lite resfeber?) för att jag skulle komma till en punkt där jag s...

Av Johanna - 1 september 2013 13:30

Wooosh och över vecka i Sydney är redan förbi, hur gick det här till? För bara ett par dagar sen fanns det en viss frustration i luften hos mig, Valentina, Sara och Lina: Är det här allt vi kommer få göra på praktiken, vara extralärare till stökiga u...

Presentation


Johanna heter jag och den närmsta tiden kommer jag att göra socionompraktik i Engadine (utanför Sydney). Den här bloggen är till för er där hemma som vill följa med på delar av min resa.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards