Direktlänk till inlägg 24 augusti 2013

Livet i Sydney har börjat!

Av Johanna - 24 augusti 2013 17:33

Sydney Sydney Sydney! Efter en 8 timmars flygresa i Singapores motsvarighet till Ryanair är vi äntligen här! På flygplatsen stod vår blivande manager Craig och välkomnade oss, en trevlig och pratglad äldre man. Men för er som inte vet så har australiensare en väldigt lustig accent på sin engelska och jag funderade ett bra tag på om det var uppenbart i mitt ansikte att det första jag gjorde när han öppnade munnen var att försöka hålla mig för skratt… Hur som helst, efter två dagar här har jag vant mig vid dialekten och brister inte längre ut i skratt så fort någon pratar.


Efter att ha välkomnat oss till Australien tog Craig med oss på en rundtur i Engadine, en förort till Sydney och vår blivande hemort. Efter ca 10 minuter i bilen kommer vi fram till lägenheten vi ska bo i och rundturen var över, det säger det mesta om storleken på Engadine! I vårt nya hem väntade våra klasskompisar, Sara och Lina, som hade tagit en annan resrutt på vägen hit. Lägenheten är rymlig och helt okej men väldigt spartanskt inredd om man säger så. Svenskar som vi är så tog vi tåget till IKEA för att göra oss lite mer hemmastadda:


 


Nya lakan, en plastväxt, en lampa, en filt och ett par ljus senare ser mitt rum på ca 9 m2 ut så här:

 

 

 

Ni får en titt in i köket också. Här sitter Sara och myser framför datorn:

 

 

 

Idag stod det inte mycket på att agendan så jag och Valentina tyckte att det var dags att kolla in Engadines gymutbud. Engadine har fem olika gym och vi bestämde oss för att prova det australiensiska 24/7 som var helt ok (men inte mer!). Nästa gång blir det Sydney Survivors som kör pass i military training anda!

 

Eftersom jag har tröttnat på mitt röda på passade jag på att gå in en av salongerna mitt i stan i ett försök att återskapa min blonda hårfärg igen. Tre timmar och en ljusare hårfärg senare bestämde Sara, Lina, Valentina och jag oss för att åka in till Sydney. Jag vet inte vad vi egentligen hade förväntat oss men efter en vecka i Dubai och Singapore, där allt har öppet långt in på natten, tänkte vi inte på att allt skulle vara stängt när vi kom dit kl 18 en lördag. Snuvade på vår shoppingrunda (det var visst lite kallare än vi hade tänkt oss här så vi behövde varmare kläder) så strosade vi runt och spanade i Harbour Bridge och Operahuset istället: 

 

 

 

På vägen såg vi av en slump ett tält med "MasterChef" loggan på, coolt tyckte vi och gick in. Det visade sig vara ett event med en MasterChef-restaurang där flera av delatagarna jobbade och de serverade menyer från programmet. Eftersom vi varken hade bokat bord eller hade tillräckligt stor plånbok för att äta där så höll vi tillgodo med drinkar: 

 

   

 

Det var allt för denna lördagkväll. Imorgon väntar ännu en planlös dag som förhoppningsvis ska fyllas med roliga saker innan allvaret och praktiken börjar kl 8.30 på måndag.

 

Ha en bra dag!

Kramar från Sydney


 
 
Ingen bild

Karin Gustafsson

24 augusti 2013 19:39

Skönt att ni är på plats :) Lägenheten ser ju helt ok ut, jag får nog plats! Ska bli spännande att höra vad du tycker om praktiken på måndag. Du var fin i rött men det blonda är nog ännu finare :))

 
Ingen bild

Johan Rosén

24 augusti 2013 20:00

Kul, att komma till nåt nytt, Sydney är nice, lite sköna stränder också, vi får väl se lite surfbilder senare...;)
Ha det bra down under.
Kram

Johanna

25 augusti 2013 04:48

Ja grymt roligt! Har fått höra att en av våra kollegor är surfinstruktör och att han brukar ta med ungdomarna (inkl. praktikanter!)till stranden! Så med lite tur ska det inte dröja alltför länge innan lite surfbilder kommer upp!
Ha det bra du med!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 28 oktober 2013 13:00

Nu var det längesen jag var inne här och skrev och jag fick gå tillbaka till mitt förra inlägg för att komma ihåg vart jag slutade. Veckan innan mamma kom och hälsade vi på var jag, tillsammans med min organisations och en annan skolas personal, på p...

Av Johanna - 7 oktober 2013 14:39

Nu är jag hemma i Engadine igen efter över två veckor på resande fot. Äventyret började med att jag och Valentina satte av mot Carins kl 03.15 en lördag för ca två veckor sen. Tre timmars flygresa senare var vi på plats i en betydligt varmare del av ...

Av Johanna - 20 september 2013 14:43

Inledningsvis vill jag säga att om någon någonsin föreslår till er att det är en jättebra idé att waxa bikinilinjen och benen innan en solsemester, lyssna inte! Mina kära kollegor tyckte att det var ett måste men jag, som ändå anser att jag har en ga...

Av Johanna - 7 september 2013 13:38

Ni som känner mig väl vet att jag hade lite av ett mentalt breakdown ett tag innan jag åkte hit. För er som inte vet så kan jag berätta att det bottnade i att jag hade en skräck (kanske lite resfeber?) för att jag skulle komma till en punkt där jag s...

Av Johanna - 1 september 2013 13:30

Wooosh och över vecka i Sydney är redan förbi, hur gick det här till? För bara ett par dagar sen fanns det en viss frustration i luften hos mig, Valentina, Sara och Lina: Är det här allt vi kommer få göra på praktiken, vara extralärare till stökiga u...

Presentation


Johanna heter jag och den närmsta tiden kommer jag att göra socionompraktik i Engadine (utanför Sydney). Den här bloggen är till för er där hemma som vill följa med på delar av min resa.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards