Direktlänk till inlägg 26 augusti 2013

Utkastad i praktikens tuffa klimat

Av Johanna - 26 augusti 2013 08:56

Arbete med tonårskillar med varierande sociala problem (typ hemlöshet, drogmissbruk och våldsamma hemmiljöer) är en tuff men fantastisk rolig utmaning. Den första dagen är avklarad och jag har insett att det gäller att ha lite skinn på näsan om jag ska komma helskinnad ur de närmsta 16 veckorna! Samtidigt som det är ett ganska tufft klimat så måste jag säga att dagen har varit bra och jag ser redan fram emot at bli mer varm i kläderna för att kunna hitta mitt eget sätt arbeta på.


Praktikplatsen är ett boende kombinerat med skola där ungdomarna bor i på organisationen under veckorna men åker hem på helgerna. På plats arbetar socialarbetare, lärare, psykolog och boendeassistenter. Efter ett möte med psykologen har jag stora förhoppningar om att kunna få vara med att påverka och ev. leda endel "social skills" sessioner och terapisamtal lite längre fram under praktiken. Så spännande!! Jag fick också veta att min avdelning ska åka på camp i ett naturreservat nästa vecka, vilket innebär att jag kommer att vara ute i bushen måndag till torsdag (inga blogginlägg under den tiden alltså).


Utöver praktiken så har det inte hänt så mycket mer här borta mer än att vi i The Gilroy Unit (som vår lägenhet kallas) har infört gemensamma myssöndagar med matlagning och filmtittande: 


     


Vi var alla ganska trötta igår så det blev en lat söndag, men vi tog oss i alla fall ut på en promenad för att scanna av området i närheten. Det här en en del av Sara, Valentinas och min dagliga morgonpromenad på ungefär en halvtimme:


   


Sen måste jag bara slänga in en bild på Australiens "skator":


 


Nu ska jag och Valentina ta oss bort till gymmet en runda! Ha det så bra!


Puss och kram


 
 
Ingen bild

Linda G

26 augusti 2013 21:32

Jättekul att läsa om hur ni har det "down under". Du är jättefin i håret också ;-)- Kram!

Johanna

27 augusti 2013 10:41

Tack vännen :) Hoppas din praktik blir toppen sen!

 
Ingen bild

Amanda

27 augusti 2013 13:50

tjenna! Du kommer ju att lära dig fantastiskt mycket av livet där och på den praktikplatsen säkerligen! Det ska inte vara lätt och det är bra att ni redan har haft ett samtal med chefen, så de förstår din potential och vågar lämna över! grattis till en bra start och blir spännande att läsa vidare! kram kram

Johanna

28 augusti 2013 13:51

Hej! Ja, desto mer man tar på sig desto mer får man ju ut av det :) Hoppas du har det bra! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 28 oktober 2013 13:00

Nu var det längesen jag var inne här och skrev och jag fick gå tillbaka till mitt förra inlägg för att komma ihåg vart jag slutade. Veckan innan mamma kom och hälsade vi på var jag, tillsammans med min organisations och en annan skolas personal, på p...

Av Johanna - 7 oktober 2013 14:39

Nu är jag hemma i Engadine igen efter över två veckor på resande fot. Äventyret började med att jag och Valentina satte av mot Carins kl 03.15 en lördag för ca två veckor sen. Tre timmars flygresa senare var vi på plats i en betydligt varmare del av ...

Av Johanna - 20 september 2013 14:43

Inledningsvis vill jag säga att om någon någonsin föreslår till er att det är en jättebra idé att waxa bikinilinjen och benen innan en solsemester, lyssna inte! Mina kära kollegor tyckte att det var ett måste men jag, som ändå anser att jag har en ga...

Av Johanna - 7 september 2013 13:38

Ni som känner mig väl vet att jag hade lite av ett mentalt breakdown ett tag innan jag åkte hit. För er som inte vet så kan jag berätta att det bottnade i att jag hade en skräck (kanske lite resfeber?) för att jag skulle komma till en punkt där jag s...

Av Johanna - 1 september 2013 13:30

Wooosh och över vecka i Sydney är redan förbi, hur gick det här till? För bara ett par dagar sen fanns det en viss frustration i luften hos mig, Valentina, Sara och Lina: Är det här allt vi kommer få göra på praktiken, vara extralärare till stökiga u...

Presentation


Johanna heter jag och den närmsta tiden kommer jag att göra socionompraktik i Engadine (utanför Sydney). Den här bloggen är till för er där hemma som vill följa med på delar av min resa.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards